Logo
Blog
category
تاثیر ترنسکریپشن بر درک مطلب شنیداری دانش آموزان دوره مبتدی ایرانی که زبان انگلیسی را به عنوان زبان خارجی فرا می گیرند.
November 25, 2024
تاثیر ترنسکریپشن بر درک مطلب شنیداری دانش آموزان دوره مبتدی ایرانی که زبان انگلیسی را به عنوان زبان خارجی فرا می گیرند.

تالیف: محمد افشارراد و اصغر مولوی نفچی

این مقاله بیان می‌دارد که روش‌های فعلی آموزش مهارت شنیدن، بیش از حد بر پردازش از بالا به پایین (استفاده از زمینه برای درک) تمرکز می‌کنند و پردازش از پایین به بالا (درک اصوات زبان) را نادیده می‌گیرند.

پردازش از پایین به بالا به ویژه برای زبان‌آموزان مبتدی که در رمزگشایی اصوات زبان مقصد مشکل دارند، بسیار مهم است.

این مطالعه، استفاده از تمرینات ترنسکریپشن را به عنوان راهی برای بهبود مهارت‌های پردازش از پایین به بالا پیشنهاد می کند.

این مطالعه نشان داد که تمرینات رونوشت برداری بر توانایی شنیداری زبان‌آموزان مبتدی تأثیر مثبتی داشته است.

این مقاله نتیجه می‌گیرد که روش‌های آموزش مهارت شنیدن باید بر پردازش از پایین به بالا تأکید بیشتری داشته باشند و تمرینات رونوشت برداری ابزاری ارزشمند برای این منظور هستند.