Logo
Blog
category
تاثیر حافظه کوتاه مدت بر توانايى درک مطلب شنیداری در آزمون آیلتس در سطوح مختلف مهارت زبان انگلیسی
November 25, 2024
تاثیر حافظه کوتاه مدت بر توانايى درک مطلب شنیداری در آزمون آیلتس در سطوح مختلف مهارت زبان انگلیسی

این پژوهش به بررسی ارتباط بین حافظه کوتاه مدت و درک مطلب شنیداری در داوطلبان آزمون آیلتس در سطوح مختلف مهارت زبان انگلیسی پرداخته است. یافته های کلیدی این پژوهش به شرح زیر است:

بین داوطلبانی که در سطح پیشرفته مهارت زبان انگلیسی قرار دارند، همبستگی قابل توجهی بین حافظه کوتاه مدت و درک مطلب شنیداری وجود دارد. به عبارت دیگر، حافظه کوتاه مدت بهتر، عملکرد موفق تری را در بخش شنیداری آزمون آیلتس پیش بینی می کند.

در سطوح پایین‌تر مهارت زبان انگلیسی، همبستگی ضعیف‌تری بین حافظه کوتاه مدت و درک مطلب شنیداری مشاهده شد.

یافته ها نشان می‌دهند که در مقایسه با زبان آموزان با مهارت پایین‌تر، حافظه کوتاه مدت نقش مهم‌تری در درک مطلب شنیداری برای زبان‌آموزان پیشرفته ایفا می‌کند.

این نتایج، سوالاتی را در مورد اعتبار بخش شنیداری آزمون آیلتس، به ویژه برای زبان‌آموزان پیشرفته، مطرح می‌کند. نویسندگان این پژوهش استدلال می‌کنند که حافظه کوتاه مدت، که عاملی به طور مستقیم مرتبط با مهارت زبان انگلیسی نیست، نباید به طور قابل توجهی بر نتایج آزمون تأثیر بگذارد. آنها پیشنهاد می‌کنند که معلمان زبان انگلیسی با در نظر گرفتن این موضوع، تمریناتی را برای تقویت حافظه کوتاه مدت دانش آموزان در نظر بگیرند تا به آنها در آمادگی بهتر برای آزمون آیلتس کمک کنند.

لازم به ذکر است که این مطالعه تنها همبستگی را نشان می‌دهد و بیانگر رابطه علت و معلولی نیست. همچنین، به دلیل همبستگی پایین بین متغیرها در سطوح پایین‌تر مهارت زبان انگلیسی، یافته ها ممکن است قابل تعمیم نباشند.